Vimplar till salu

fredag 6 juli 2012

Trädgårdsfix, bad och utflykter


Just nu står det nästan helt still här i bloggen... Men inte i livet! Jag njuter av semester och av att göra ingenting, eller när man tänker efter så gör vi massor ;) Fast bara saker vi vill och det får ta den tid det tar. Det är semester!


När vi köpte vårat hus för 9 år seden så fick vi av dom förra ägarna en växtkarta som husägarna före dom (!) hade gjort. (Kan skryta om att det var Tommy Körbergs styvfarföräldrar som anla trädgården ;)



Den är en skatt att ha denna karta och att få ta del av namnen på växterna i trädgården. Första sommaren vi bodde här gjorde jag skyltar till alla fruktträd så man vet vilken sort det är man stoppar i munnen. Målade namnen på bitar av rödmålad panel som låg och skräpade i bodan.
När vi rensade en igenvuxen rabatt hittade vi två klätterroser, och visst dom fanns också med på kartan från 1969! Jag hittade en gammal stege i bodan som säkert gamla husägare klättrat på, den fick agera växtstöd och jag kunde inte låta bli att kladda dit namnet på roserna.



Efter en hel dag i trädgården finns det inget bättre än att koppla av i kvällsljuset och njuta av sommaren.



När kroppen behöver vila en dag åker vi på små bilturer i våran närmiljö. Provar badvatten.


Äter glass och njuter av utsikten i Askersund.



Känner historiens vingslag när vi vandrar runt i Riseberga klosterruin.


Provar ännu fler badvatten.


Och när kroppen har återhämtat sig tar vi ännu en dag med trädgårdsarbete.



Önskar er en trevlig helg!!
Nästa vecka kommer det lite mer pyssliga inlägg :)

5 kommentarer:

Anonym sa...

Åh så vackert du bor! Helt underbara rosenstöd, de där stegbitarna, och så fiffigt och snyggt med namnen på dom! Ni bor som i en dröm. :)

Kram

Margareta sa...

Underbart med semester - tack för att du delar med dig av inspirerande bilder!!
Underbar trädgård du har - och så många bra idéer! Den med stegen som rosenstöd ska jag verkligen ta efter!!
Kram!

Leia sa...

Å vad fint ni fått det nu!! Önskar jag hade lika mycket energi för min trädgård, nu hinner jag ingenting känns det som ;-)

Saknar dig vännen <3

Ingrid - Inola sa...

Vilka vackra bilder och så fint ni bor! Låter som du har en härlig semester, precis så som det ska vara!

ÅsaJ sa...

Åh vilket vackert hus!