Vimplar till salu

söndag 20 juli 2014

Pyssla med barn


Nu har en veckas semester passerat och vi har haft ett helt magiskt väder och jag har bara njutit.
Tänkte visa några av pysslen som vi gjorde innan jag gick på semester.
Regniga dagar eller om man bara vill pausa från solen en stund kan det vara mysigt att sätta sig och pyssla med någonting. Jag och mina dagbarn älskar knappar, det är något med knappar som får en bubbla inombords och man bara måste röra dom, sortera dom, låta dom falla mellan fingrarna och bara plocka med dom. 

Här har vi ritat upp mönster på lite styvare papper och sen har vi låtit fantasin flöda. Man kan givetvis limma fast knapparna och göra fina tavlor men vi valde att bara lägga dom på så vi kan använda detta pyssel om och om igen. Finmotoriken övas samt att vi lär oss om former, figurer och såklart färger. Man kan även laminera bilderna så håller dom längre. Vi målade även motiv på baksidorna så det finns massor av motiv att välja på.

Detta pyssel funkar från då barnet slutat stoppa saker i munnen till hur långt upp i åldrarna som helst.
Jag hade nog lika kul som barnen om inte roligare!


Dottern på 12 år tog knappskapandet till högra höjder och frihandsknappade!




Något annat som vi gjorde en hel del var att leka i lekstugan och där "bakade" vi en hel del. Men sen skulle ju kakorna dekoreras och då behöver man strössel.

Jag diskade ur tomma kryddburkar och fyllde dom med riktigt strössel och sockerpärlor. Sen klippte jag ut en passande bit overheadplast som jag limmade fast under själva locket med hål i. Sen limmade jag fast det locket på burken. Barnen var helt lyriska att få skruva av korkarna och strössla "på riktigt". Det skakades på burkarna och det lät ju precis som det ska. Det roligaste leksakerna är just inte leksaker utan the real thing! ;)

Heta sommardagar kräver vattenlek så är det bara. Vi tillverkade skumbollar av vanliga biltvättsvampar, sånna utan schampo. Klippte remsor som vi knöt ihop på mitten med ett snöre. Sen var det bara att fylla hinkar med vatten och ställa ut lite varstans i trädgården och börja leken.

Jag och min make hade nog roligast och blev nog också blötast!



Sen gjorde jag en uppiffning av dubbelkärran som jag använder i arbetet. En gammal sittdyna fick nytt liv genom att sätta på ett färgglatt kantband och nya resårer och jag sydde även en påse i vaxat tyg med dragsko till regnskyddet. Känns bra att ha en fin vagn på jobbet när man börjar jobba igen efter semestern.

Trevlig sommar!

1 kommentar:

Rumpetuss sa...

Men så fina grejjer o aktiviteter ni hittat på! Hoppas du fått mina mail om pennskrin, ser såå mycket fram mot det!